جمهوری اسلامی ایران در منطقه نیروی نیابتی ندارد 
کد خبر: 4198085
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۵
ناصر کنعانی:

جمهوری اسلامی ایران در منطقه نیروی نیابتی ندارد 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ نیروی نیابتی در منطقه ندارد، این آمریکاست که از رژیم صهیونیستی به عنوان نیروی نیابتی خود برای تأمین منافع نامشروعش استفاده می‌کند، بنابراین اتهام‌زنی به جمهوری اسلامی ایران فرار رو به جلو و انحراف افکار عمومی محسوب می‌شود.

ناصر کنعانیبه گزارش خبرنگار ایکنا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز، ۱۶ بهمن در نشست خبری با اصحاب رسانه با تبریک فرا رسیدن دهه فجر انقلاب اسلامی گفت: لازم است نگاهی به وضعیت اسفبار غزه داشته باشیم که در ۱۲۲ روز گذشته نزدیک به ۲۷ هزار و ۳۵۴ نفر شهید شده‌اند و هفت هزار نفر مفقود هستند. اینها نتیجه جنایت‌های رژیم صهیونیستی است. امیدواریم که جامعه جهانی بیش از این تعلل نکند و با جدیت هر چه تمام زمینه توقف جنایات رژیم صهیونیستی را فراهم کند. 

وی با اشاره به حملات اخیر ایالات متحده آمریکا به یمن، سوریه و عراق اظهار کرد: نقطه کانونی بحران در منطقه جنایت‌های رژیم صهیونیستی با حمایت انگلیس و آمریکا در نوار غزه است و راه‌ حل اساسی برای پایان بحران، توقف نسل‌کشی در غزه است. اقداماتی که دولت آمریکا انجام می‌دهد، نشان می‌دهد آمریکا مایل است دست صهیونیست‌ها را برای ادامه جنگ باز بگذارد. حمله آمریکا به کشورهای منطقه ضمن اینکه به معنای نادیده گرفتن تمامیت ارضی کشورها محسوب می‌شود، متناقض با شعارها و پیام‌های‌شان مبنی بر عدم تمایل‌شان به گسترش دامنه بحران و جنگ است. آمریکا یا دچار سرگردانی شده یا تناقض در عمل. این اقدامات نشان داد نمی‌توان روی آمریکا برای تأمین صلح و امنیت در جهان و منطقه حساب باز کرد.

کنعانی در همین رابطه ادامه داد: آمریکایی‌ها میان صلح و منافع ملت‌ها با منافع رژیم صهیونیستی به سمت منافع رژیم جنایتکار صهیونیست گرویده و متأسفانه این کشور به جای توجه به علت، به معلول توجه کرده و این رفتار با گفتار آنها ناسازگار است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره لغو روادید یا برخی کشورها گفت: جمهوری اسلامی ایران به طور یک‌طرفه لغو روادید جهانگردی را برای اتباع ۲۸ کشور اعلام کرده و از روز گذشته عملاً اجرایی شده است. این چهارچوب سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی ایران با هدف توسعه ارتباطات مردمی با کشورهای مختلف جهان و کشورهای دوست و همسایه صورت‌ گرفته و انتظار می‌رود شاهد چنین رویکرد مشابهی از سوی دولت‌های دوست باشیم. این اقدام می‌تواند زمینه‌ساز توسعه ارتباط مردم با مردم باشیم.

کنعانی درباره سفر نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن به تهران اظهار کرد: این سفر به منظور تسریع در پیشرفت روند ثبات در یمن اتفاق افتاده است. در این دیدار وزیر امور خارجه کشورمان و دستیار وزیر گفت‌وگوهایی را داشته‌اند و طبیعتاً جمهوری اسلامی ایران عزم جدی برای تثبیت صلح و ثبات در یمن دارد و از آن استقبال و حمایت می‌کند. کشور ما از همان ابتدا راهکار نظامی را بی‌اثر می‌دانست و خوشحالیم که بعد از ۹ سال در این قضیه گفت‌وگو می‌شود و قطعاً ما از هر گفت‌وگویی که از درد و رنج مردم یمن بکاهد استقبال می‌کنیم.

وی درباره مذاکرات با مقامات طالبان در موضوع حقابه هیرمند گفت: خبر جدیدی در این باره ندارم، ولی این موضوع در جدول گفت‌وگوهای ما با دولت سرپرستی افغانستان در جریان است.

کنعانی، حمله اخیر آمریکا به یمن را اقدامی ناشیانه دانست و اظهار کرد: این اقدام یعنی باز گذاشتن دست صهیونیست‌ها در ادامه جنایت و همچنین این اقدام به معنای نادیده گرفتن حقوق دیگر کشورهاست. آمریکا به دنبال توسعه دامنه بحران و تنش در منطقه است. طبیعتاً جمهوری اسلامی ایران مواضع و دیدگاه‌های روشنی دارد و به دنبال توسعه دامنه بحران و تنش در منطقه نیست و به همین دلیل تلاش‌های بسیاری انجام داده تا حملات به مردم مظلوم غزه متوقف شود. آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها اگر به صلح در منطقه فکر می‌کنند باید آن را در عمل پیاده کنند و دست از حمایت از رژیم غاصب صهیونیستی بردارند. معتقدیم دولت غاصب صهیونیستی بدون حمایت آمریکا و انگلیس توان ادامه جنگ را ندارد. 

وی ادامه داد: ما به دنبال تشدید تنش در منطقه و با هیچ کشوری نیستیم و عملکرد چهار ماه اخیر جمهوری اسلامی ایران این را اثبات کرده است. جمهوری اسلامی ایران هیچ نیروی نیابتی در منطقه ندارد، این آمریکاست که از رژیم صهیونیستی به عنوان نیروی نیابتی خود برای تأمین منافع نامشروعش استفاده می‌کند و لذا اتهام‌زنی به جمهوری اسلامی ایران فرار رو به جلو و انحراف افکار عمومی محسوب می‌شود. 

کنعانی بیان کرد: کشورهایی که با رژیم صهیونیستی و آمریکا مقابله می‌کنند کشورهایی هستند که از حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی و جنایات صهیونیست‌ها خشمگین هستند و لذا نیازی به مذاکره مستقیم میان ما و آمریکایی‌ها نیست. متأسفانه دولت آمریکا امروزه به بخشی از مشکل تبدیل شده و در شورای امنیت سازمان ملل هم نشان داده مقابل کارکرد صلح‌سازی این شورا ایستاده است. صلح در منطقه وابسته به توقف فوری جنایت‌های رژیم صهیونیستی در منطقه است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره وضعیت روابط ایران و عراق گفت: این روابط مستحکم است و در وضعیت رو به رشدی قرار دارد و هیچ مانعی در این باره وجود ندارد و اقلیم کردستان عراق هم از این قاعده مستثنی نیست و می‌توان موانع احتمالی موجود با اقلیم کردستان عراق را از طریق مذاکره حل و فصل کنیم.

کنعانی درباره سفر دیبر شورای عالی امنیت ملی کشورمان به عراق اظهار کرد: این سفر در راستای توسعه همکاری‌های امنیتی و مقابله با تروریسم انجام شده است.

وی درباره ادعای اخیر و عجیب ترامپ درباره حمله ایران به عین‌الاسد که گفته بود می‌دانستید که آن‌ها (ایران) به من زنگ زدند که بگویند که قرار است یک مکان خاص را هدف قرار دهیم، اما نمی‌خواهیم آن (عین‌الاسد) را بکوبیم. قرار است خارج از آن‌جا (حمله موشکی) صورت گیرد، گفت: شهادت آدم دروغ‌گو و جنایت‌پیشه برای اینکه در صدر اخبار انتخابات آمریکا قرار گیرد، قابل استناد نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره توسعه دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم اظهار کرد: تقویت روابط اقتصادی جزء اصول دولت است و وزارت امور خارجه هم بر اساس همین هدف مهم پیش می‌رود و توفیقات خوبی هم نصیب ما شده است. آمار و ارقام نشان‌دهنده این واقعیت است. در این دولت سرمایه‌گذاری‌های خارجی خوبی انجام شده و توافقنامه‌های خوبی هم با امضا رسیده که اخیراً در جریان سفر آقای رئیس جمهور به ترکیه 10 سند همکاری به امضا رسیده است. تلاش برای راه‌اندازی کوریدورها و دیکر اقدامات را هم باید به اینها افزود. به طور کلی چشم‌انداز خوبی وجود دارد.

کنعانی به حضور جمهوری اسلامی ایران در سوریه اشاره و تأکید کرد: حضور جمهوری اسلامی ایران در سوریه در قالب مستشاری است و ادعاهای آمریکایی‌ها خلاف واقعیت‌های وجود قابل استناد نیست و فرافکنی‌های موجود را به هیچ‌وجه نمی‌پذیریم و این فرافکنی‌ها با هدف انحراف افکار عمومی صورت پذیرفته است.

وی درباره حمله آمریکا به سوریه و به شهادت رساندن شهید سعید علیدادی گفت: حمله به سوریه به عنوان کشوری که عضو سازمان ملل است، ناقض حقوق بین‌الملل خواهد بود و همچنین ضربه زدن به نیروهایی است که در مبارزه با تروریسم نقش داشته‌اند و این نشان می‌دهد، شعار آمریکا در مقابله با تروریسم صحت ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره تشکیل ائتلاف‌ دریایی به سرکردگی آمریکا عنوان کرد: این ائتلاف‌ها از نوع ائتلاف‌های خودخوانده است و نشان می‌دهد میان غرب و دیگر کشورها برای تشکیل این ائتلاف دریایی اختلاف وجود دارد. آمریکا اثبات کرده اعتقادی به ثبات آبراه‌های بین‌المللی ندارد.

انتهای پیام
captcha